Selasa, 28 Mei 2013

7 Perkara yang dirahsiakan suami daripada isteri mereka.



Terdapat perbezaan antara budaya orang barat dan budaya orang timur. Terutama sekali dalam perhubungan rumah tangga. Orang timur, khasnya orang Malaysia biasanya tidak berbincang atau memberi tahu perkara kepada isteri mereka.
  
Justeru itu, timbul perkara yang menyebabkan kecelaruan komunikasi dan hubungan antara suami isteri. Berikut adalah 7 perkara yang tidak diberitahu oleh suami kepada isteri secara terus terang tetapi sangat mendambakan perkara tersebut.

1. Suami berkeinginan untuk di hormati.

Jika dipilih antara cinta atau rasa dihormati bagi lelaki dan suami. Maka suami akan memilih untuk rasa dihormati berbanding rasa dicintai. Ini adalah sangat berbeza bagi wanita yang mana mahu dicintai.

Lelaki terutama sekali lelaki Islam, telah diajar bahawa suami meruapakan ketua rumah tangga. Ketua rumah tangga ini telah dididik dan diajar sejak kecil lagi bahawa merekalah yang akan menanggung keluarga.

Adalah amat susah bagi lelaki untuk pulang ke rumah yang mana dirinya tidak dihormati. Justeru, isteri perlulah meletakan rasa hormat kepada suami sebagai asas dan prioriti dalam rumah tangga.

Tiada hormat maka tiadalah cinta yang dapat diberikan oleh suami. Amat sukar bagi seorang suami yang bersusah payah mencari rezeki untuk keluarga dan apabila pulang kerumah tiada rasa hormat diberikan kepadanya.

                     Image

Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan, dan juga kerana orang-orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka. 

Maka perempuan-perempuan yang soleh itu ialah yang taat (kepada Allah dan suaminya), dan yang memelihara (kehormatan dirinya dan apa jua yang wajib dipelihara) ketika suami tidak hadir bersama, dengan pemuliharaan Allah dan pertolonganNya. Dan perempuan-perempuan yang kamu bimbang melakukan perbuatan derhaka (nusyuz) hendaklah kamu menasihati mereka, dan (jika mereka berdegil) pulaukanlah mereka di tempat tidur, dan (kalau juga mereka masih degil) pukulah mereka (dengan pukulan ringan yang bertujuan mengajarnya). Kemudian jika mereka taat kepada kamu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkan mereka. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi, lagi Maha Besar. (Surah An-Nisa , Ayat 34)

2. Suami ingin memiliki isteri yang setia.

Apabila dikatakan memiliki isteri yang setia bukanlah bermakna memiliki isteri yang tidak curang. Namun, sifat curang pasangan merupakan cara yang paling cepat dan mujarab untuk menghancurkan sesebuah rumah tangga.

Suami memerlukan isteri, atau wanita dalam hidupnya. Walaupun, ada suami yang menyangka bahwa dia boleh hidup tanpa wanita. Namun, hakikatnya lelaki amat memerlukan isteri.
Justeru, berilah apa yang suami inginkan, kesetian. Kesetian bermaksud memiliki isteri yang sentiasa ada bersama mereka ketika susah dan senang.

Lelaki sering memikirkan sama ada isteri mereka akan tetap bersama mereka jika berlaku masalah kewangan, kehilangan kerja, dilanda penyakit yang menyebabkan kehilangan mata pencarian. Kegagalan dalam perniagaan atau suami terpaksa berhenti kerja untuk sambung belajar atau ketika suami difitnah dan menyebabkan nama baiknya tercalar.

Kesetian merupakan asas dalam perhubungan bagi suami. Jika isteri setia pada suami, maka kesetian jugalah yang akan diberikan oleh suami kepada isteri.

3. Suami sentiasa mahu keperluan hubungan intim dipenuhi.

Setuju atau tidak, hubungan intim merupakan satu keperluan bagi suami. Walaupun, perkara ini tidak dibincang secara terbuka. Namun, fisiologi dan biologi suami amat memerlukan hubungan intim sebagai salah satu perkara yang diinginkan daripada suami.

Menolak atau mencari alasan untuk tidak bersama suami merupakan salah satu yang menyebabkan suami rasa di reject.

Hadis:

Dari Abu Hurairah r.a katanya Rasulullah SAW bersabda maksudnya

:”Apabila seorang suami memanggil isterinya ke tempat tidur, tetapi tidak diendahkan oleh isterinya, lalu malam itu suaminya marah kepadanya maka isteri itu mendapat kutukan malaikat sehingga Subuh.”

(Muslim)

Jadi, usahalah sebaik mungkin untuk memenuhi kehendak suami. Jika berada dalam keadaan uzur atau tidak sihat. Maka, tolaklah dengan cara baik dan beritahu masa lain untuk bersama. Isteri juga boleh mengambil inisiatif untuk bersama suami. Ini akan menambahkan lagi kasih sayang dalam rumah tangga.

Keinginan sex ini juga berkait rapat dengan 2 perkara di atas iaitu rasa hormat dan memilki isteri yang setia.

4. Suami secara semulajadi memikirkan tentang perempuan.
 
Maksud berfikir tentang perempuan bukanlah bermaksud suami curang kepada isteri, atau suami berfikir untuk kahwin dua, atau suami berfantasi dengan perempuan lain.

Cuma itu adalah lumrah dan sifat lelaki dan perkara ini dirahsiakan dan tidak diberitahu kepada isteri. Ini adalah lumrah atau cara otak lelaki berfikir secara langsung atau tidak langsung.

Untuk mengelakan suami daripada berfikiran seperti ini.

Berikan 3 perkara asas yang disebutkan tadi. 1. Hormat 2. Setia 3. Hubungan intim
Insyallah, suami akan teragak-agak untuk cari lain jika 3 perkara ini dipenuhi dan akan suka dan berusaha untuk mengembirakan hati isterinya. Contohnya: Beri duit lebih, bawa makan angin, beri hadiah mahal dan akan lebih mahu mendengar dan memenuhi permintaan isteri mereka.

5. Suami suka mengembirakan hati isteri.

Suami secara semulajadi mahu dan ingin mengembirakan hati isteri. Cara suami mengembirakan hati isteri adalah dengan berkerja kuat untuk mencari duit untuk isteri dan keluarga. Kenapakah suami berkerja kuat? Bukankah untuk mengembirakan hati isteri?

Kadang kala suami sanggup mengambil risiko berniaga untuk menambahkan pendapatan kelurga. Kenapa suami sanggup bersusah payah? Bukankah untuk memenuhi keperluan isteri.

Suami juga suka dan berusaha untuk memberi hadiah kepada isteri. Jadi pakailah dan hargailah pemberian suami.Walaupun demikian, isteri janganlah mengungkit dan mencari kesalahan suami tentang apa yang dia tidak buat untuk isteri. Atau mencari jalan untuk mengagalkan usaha suami untuk mengembirakan hati isteri. Contohnya dengan mempertikaikan harga barang yang dihadiahkan suami. 

Ini akan menyebabkan suami kecewa dan rasa tidak dihormati. Rasa hormat merupakan perkara pertama yang diingini oleh suami yang tidak diberitahu kepada isteri.

6. Suami suka isteri yang sentiasa berpesan kepada mereka.

Allah Berfirman dalam surah Al-Asr ayat 3

Image 

Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.

Suami suka isteri yang sentiasa berpesan perkara-perkara yang baik kepada mereka. Nasihat secara hikmah dari isteri ini akan menyebabkan suami rasa dan mahu menjadi suami dan muslim yang lebih baik. Jangan paksa suami, kerana tiada paksaan dalam Islam. Juga memaksa suami jarang sekali berkesan.

Isteri yang baik sentiasa berpesan kepada suami agar solat berjemaah dan masjid, meminta solat subuh bersama atau tolong kejutkan suami. Puji kekacakan suami sekiranya dia bercukur atau mengemaskan diri. Perkara perkara kecil ini merupakan perkara yang disukai suami tetapi tidak diberitahu kepada isteri.

7. Suami mencintai isteri mereka tetapi tidak mempamerkannya.

Ini merupakan sifat semulajadi lelaki. Lelaki memang sukar mempamerkan emosi mereka kecuali bab yang merupakan minat mereka( Sukan, kereta, gadjet atau politik). Perkara ini memang sukar diterima dan ditelan oleh isteri yang merasakan bahawa suami mereka tidak mencintai atau tidak memberi perhatian kepada mereka.

Biasanya suami tidak pandai untuk mempamerkan rasa cinta dan tidak melafazkan kata cinta dengan kerap seperti yang mahu didengari oleh isteri mereka.

Namun, suami yang sanggup berkahwin dengan isteri telah menunjukan bahawa mereka mencintai wanita tersebut. Lelaki biasanya tidak akan berkahwin dengan perempuan yang mereka tidak cintai atau sukai.Justeru itu, isteri sendiri boleh mengetahui sama ada suami mencintai diri mereka atau tidak melalui perbuatan suami walaupun tidak dilafazkan.

Contohnya: Suami berusaha bersungguh-sunguh untuk menyelesaikan masalah isteri. Suami berusaha untuk memastikan isteri gembira atau perkara-perkara kecil yang dilakukan suami.

Berikut adalah 7 perkara atau rahsia yang tidak diberitahu suami kepada isteri. Kepada para isteri gunakan rahsia ini untuk faedah dan manfaat diri anda. Jangan manipulasi suami menggunakan kaedah ini. (Kami tidak bertanggungjawab :P )

kredit :  http://alhafiz.net


SHARE THIS POST   

  • Facebook
  • Twitter
  • Myspace
  • Google Buzz
  • Reddit
  • Stumnleupon
  • Delicious
  • Digg
  • Technorati
Author: Hakimi
"SUJUD SYUKUR belog "adalah sebuah blog yang memaparkan tentang motivasi islamik, fakta dan info-info menarik serta tip-tip yang berkaitan dengan apa sahaja yang di perolehi daripada sumber-sumber telah dibaca dan di talaah oleh admin.

41 ulasan:

  1. terima kasih. info yg sangat berguna.

    kalau rasa tak bermaya, lesu perlukan vitamin untuk stamina dan hubungan intim yang baik

    http;//www.vitamin2u.com

    BalasPadam
  2. good info http:// metrobestmom. blogspot.com��

    BalasPadam
  3. Rahsia kebahagiaan suami isteri
    Kedai Kecantikan online Puteri Hurul Ain - https://www.facebook.com/pages/Kedai-Kecantikan-online-Puteri-Hurul-Ain/604916999582413

    BalasPadam
  4. macamana pulak kalau sebaliknya? maksudnya, semua diatas isteri yang buat, tapi tidak suami.. adakah suami tidak sayangkan isteri?

    BalasPadam
  5. Saya pusing setiap hari suami selalu mau menang sendiri?dan suka berkata nyakitkan hati.dan mengucapkan kalimat kotor.padahal saya gak pernah selingkuh atau kenal sm orang lain.apa itu penyebabnya?

    BalasPadam
  6. saya tak suka isteri yang lebih berfacebook,whatsapps,dilarang tak mendengar kata.sikit2 tak apa.sayaningin mencari jodoh lain.tapi dapat kah seorang yang saya inginkan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pasal tu nak cari jodoh lain? Kesian sgt kat isteri kamu.

      Padam
  7. sy berkawan dgn suami org, isterinya langsung tidak menghormatinya. tidak pandai memasak, mengemas rumah dan menjaga anak. suaminya selalu mengadu tentang hal itu dgn sy. sy ingin di jadikan isteri yg kedua. tetapi si suami tidak mahu menceraikan isterinya atas dasar kasihan katanya. sy tidak mahu di panggil perampas. tetapi itu lah hakikatnya. apa yg perlu di lakukan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak.perlulah dek termakan kata kata manis suami org..blom dapat..semua bole..yg pttg kita jg kehormatan diri..jgn mudah percaya janji janjinya ..nanti diri akan merana..isteri pertama dia akan ttp utamakan...

      Padam
    2. kalau btl dia xsyg isteri mesti dia dh ceraikn lm dah...tak kan xboleh pikir nape dia xsanggup lepaskn isteri dia..otak kt mana?? otak2 kt mana??

      Padam
  8. Kdg2 lelaki sngaja brkata buruk tentang istri untk mendptkn phatian wanita laen.padahal istri ya melayan ye bgaikn raja.

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam. sy bersetuju ..lelaki ni pandai bmain dgn kata2 terutama suami org..sy berani ckp mcm ni krn suami sy pun begitu n sdg mjalinkan hubungan dgn dgn pompuan lain..pompuan tu pun da maklum yg suami sy suami org da punya ank tp still nk teruskn hbungan itu..kpd yg mgenali IDA CENDERAWASIH..tolongla nasihatkan pompuan ni agar tingglkn suami sy..dia ni aktif kat smule..tolong nasihatkan..sy bharap sgt agar ada ahli kluarga @ kenalan yg mgenali pompuan ni skaligus brainwash pompuan ni..tolong..sy n ank2 mderita

      Padam
    2. Jgn hanya salahkn sblh pihak shj, awk yg memiliki suami awak, bukan dia, jd berusahalah utk baiki rmhtangga, tingkatkn hormat dan hargai suami. Berlapang dada,niat utk kebaikn keluarga, bukan bersaing dgn dia. Klau mmg dah jodoh mereka, mereka akn berkahwin,tp awak kena kuat utk jaga family awk, mgkin mereka akn kekal, mgkin tidak. Xperlu 100% salahkn org ke3. Serahkn pd tuhan, jaga suami selagi mana dia masih milik awak.

      Padam
  9. Isteri......pada suami adalah seorng babu....
    kalau boleh dia nk jadi raja...

    BalasPadam
  10. kadang2 tak jugak, ada perempuan yg memburukkan suaminy untuk menarik perhatian lelaki lain,

    BalasPadam
  11. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tuh la sebab.. kadang2. Janda2 men rampas suami orang.. llki cepat tewas pulak.. aq la antara nya.. takuut weii

      Padam
    2. ...salah janda pulak..
      Jaga la hati sendiri. Xperlu nk salahkn org lain..masing2 ada pilihan

      Padam
  12. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  13. Balasan
    1. Terima ksh bnyk2. Info sgt bagus. Hilang tekanan rs curiga pada Ome saya. Mg Allah pnjgkn jodoh kami. Mg sy x trlmpau mncurigai suami. I love u ome.

      Padam
  14. lelaki bila xde duit, isteri xkn hormat pdnya, si suami bekerja tp bnyk hutang akibat terkena skim cepat kaya,hari² dimaki isteri, mmg salah lelaki semuanya, yg tinggal hanya lah sabar

    BalasPadam
  15. isteri tetap setia walau suami tiba2 berhenti kerja sebab sakit mistri. 5 tahun x bekerja krn tak ada kudrat yg kuat...hanya tidur..mkn..solat. ank 7 masih kecil...isteri ttp setia. Ujiam terlalu kuat...selepas sihat 2 tahun lbh kurang dah kerja..gaji dah ok lupa diri baru 3 bln knl dgn perempuan tu dah nk kawin. Kini ht isteri hancur luluh..syg ..kasih bertukar benci yg tak terkata....blh bantu saya ?

    BalasPadam
  16. isteri tetap setia walau suami tiba2 berhenti kerja sebab sakit mistri. 5 tahun x bekerja krn tak ada kudrat yg kuat...hanya tidur..mkn..solat. ank 7 masih kecil...isteri ttp setia. Ujiam terlalu kuat...selepas sihat 2 tahun lbh kurang dah kerja..gaji dah ok lupa diri baru 3 bln knl dgn perempuan tu dah nk kawin. Kini ht isteri hancur luluh..syg ..kasih bertukar benci yg tak terkata....blh bantu saya ?

    BalasPadam
  17. Lelaki ciptaan yg rosak.jahil dan zalim.artikel berat sebelah..get lost!

    BalasPadam
    Balasan
    1. berat tuduhan itu cik.lelaki sama je diciptakan seperti wanita cuma menjadi zalimnya ada lah kerana didikannya yg kurang sempurna ataupun akalnya tiada berupa akal manusia.tidak boleh salahkan pada ciptaannya.anggap sahaja berupa dosa silam ataupun dosa ibubapa anda.sakitkan bila dikembalikan!

      Padam
  18. Saya benci suami saya kerana dia tidak mau ambil tahu pasal saya. Bila saya sakit,dia suruh saya cepat sembuh. Kalau beberapa ari saya tak sembuh juga,dia maki2 saya dan cakap saya pigi mati lah. Dia cuma baik dan sayang jat saya bila dia ada hajat sex saja. Kalau saya datang haid,di sana lah dia layan saya tidak baik. Suka teriak2 kat saya. Pernah gak saya tertangkap dia cerita perihal saya kat orang lain. Saya benci suami saya. Kalau mau tahu,suami saya bagaikan malaikat kat semua orang tapi bagaikan dajjal bagi saya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. lawak......tu la org kata suami yg baik utk isteri yg baik.mungkin ada yg tak baik dlm diri puan kot?????itu yg dpt suami mcm tu......

      Padam
  19. Jangan biar air mata suami meleleh kluar baru sibuk minta ampun maaf..baru sibuk nk melayan kehendak nafsu suami..kekadang kesedihan dlm diri suami bukan disebabkn isteri x mengikut kehendak nafsu suami tapi sebak kerisauan suami takut kesetiaan bersama isteri selama ini hancur terjerumus kearah zina dengan perempuan lain..terutama insan yg sudi kongsi masalah bersama...

    BalasPadam
  20. Knapa suami saya selalu melayan bekas isterinya sedangkn sdia sudh pun bsuami,sedia selalu cja jklw ada masalah kertanya rosak mesti dia suruh laki kak yg tengok kn.

    BalasPadam
  21. Maaf nk mencelah... sy nk tanya macamana nk buat perasaan hormat melebihi perasaan cinta trhadap suami?.. agak pelik rasanya seorang suami ingin rasa lbih dihormati berbanding dicintai.. xkan wujud rasa hormat jika tiada rasa cinta.. klu mcm tu hari ni sy belajar utk brhenti mencintai suami saya..awk tulis lelaki biasanya xkan kwen dgn wanita yg dia tdk cintai.. klu begitu patutkan seorang wanita hnya akn berkahwin dgn lelaki yg dia hormati shj wlupun tiada rasa cinta?

    Satu lagi.. Allah x pernah melebihkan kaum lelaki brbanding wanita.. Allah cuma bagi kelebihan pada kaum lelaki dlm sstengah hal.. sedangkan seorang wanita solehah jauh lbih baik dripada seorang lelaki yg jahil agama..agama yg meninggikan darjat seseorang di sisi Allah bknnya gender..



    BalasPadam
    Balasan
    1. maaf mencelah puan itu hanyalah pandangan puan dgn berbandingkan darjat vs gender senang sahaja untuk menyelesaikan kekusutan puan.cari waktu yg sesuai dimana waktu suami puan agak selesa utk berbual dgn puan.tanyakan soalan soalan yg berkaitan cinta & rasa hormat yg diinginkan suami puan.barulah puan akan dpt jawapan yg diingini.tak guna bebal disini sedangkan yg diinginkan jawapan ialah dari hati suami puan sendiri.kehidupan kita didunia realiti bukan dinukilan blog ini.kadangkala suami agak susah untuk meluahkan isi hati dia pada siisteri kerana golongan wanita mudah sensitif.itu yg membuatkan banyak masalah disimpan dari kecil hingga menjadi besar akhirnya jalan termudah utk keluar cerai ataupun mencari pasangan lain walaupun dia tidak sebaik yg pertama.

      Padam
  22. Bagaimana dengan suami yang merancang untuk cari isteri baru, padahal isteri sanggup berhenti kerja hanya kerana nak jaga anak sendiri di rumah.

    Adakah pengorbanan seorang isteri itu tidak penting?

    BalasPadam
  23. Terbaik infonya. Terima kasih admin share info yang bagus sekali. Salam dari blogger blogwalking ya.

    Salam admin. Tumpang Iklan:-

    Sayangi dan hargai suami anda. Jangan biarkan suami cari lain atau makan luar.
    Ikuti blog kami untuk promosi istimewa sekarang.
    Hanya untuk 10 pelanggan terawal.
    Wanita cantik bermula dari diri :)

    [BESARKAN BUAH DADA, BESARKAN PUNGGUNG, RAWAT KEPUTIHAN, KETATKAN FARAJ, KEMBALI DARA]

    BalasPadam
  24. berat sebelah artikel ni. perasaan hormat dalam rumahtangga itu dtg dengan adanya sakinah mawaddah warahmah.

    Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antaramu rasa cinta dan kasih sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.


    Bila adanya cinta kasih dan sayang akan adanya perasaan hormat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Baru betul.
      Hormat kerana ketakutan pun ada. Suami langsung tak tau pasal hal tu.
      Rasa cinta tu penting. Barulah datang hormat antara satu sama lain.
      Suami kat sini rasa diri dia raja. Isteri sentiasa kena tunduk je kat dia. 😢

      Padam
  25. Saya dh kawen 31 thn walau byk kali hb buat hal demi ank2 sy sabar. Apa harus sy buat

    BalasPadam
    Balasan
    1. 31 tahun bernikah suami still tidak berubah!ma sha allah sepatutnya puan berdoalah supaya Allah menunjukkan jalan yg benar pada husband puan.soal rumahtangga tiada siapa pun berhak untuk campurtangan. kalau nak kukuhkan dgn usaha sendiri campur tangan org lain hanya membinasakan sahaja.percaya pada ALLAH DOAkan semoga Allah sedarkan suami puan itu sahaja jalan terbaik.

      Padam
  26. Saya dh kawen 31 thn walau byk kali hb buat hal demi ank2 sy sabar. Apa harus sy buat

    BalasPadam
  27. Asslm..sedangkan jari, tangan, hati n jiwa kita pun pinjaman Allah, inikan pula suami, hati dan perasaannya bukan milik kita, milik Allah, kepada Allah kita berserah

    BalasPadam